Μυρτώ Πισπινή

Μέθοδος διδασκαλίας: "The Method" (Lee Strasberg)

Πισπινή Μυρτώ

Είναι η πρώτη μέθοδος υποκριτικής που οργανώθηκε και αναπτύχθηκε στην Αμερική από τον LeeStrasberg. Το 1951 έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής και δάσκαλος στο ActorsStudio στην Ν. Υόρκη και χάραξε έναν καινούργιο δρόμο στην ιστορία της υποκριτικής. Ο ίδιος λέει: "Η εκπαίδευση και η εξάσκηση ενός ηθοποιού έχει ως στόχο την ανάπτυξη της απαραίτητης εσωτερικής αλήθειας προκειμένου να αποδοθεί και να αναδυθεί ζωντανά η πραγματικότητα ενός θεατρικού έργου. Ο ηθοποιός θα πρέπει να μπορεί να εκφράσει την πραγματικότητα με όσα συνειδητά και ασυνείδητα μέσα διαθέτει. Πριν τον Stanislavskiκατηγορούσαν τους ηθοποιούς για τυποποιημένο, μηχανιστικό παίξιμο ή για μιμητισμό. Κανένας όμως δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Κανένας δεν προσπαθούσε να καταλάβει τι ακριβώς έκαναν οι ηθοποιοί και για ποιο λόγο.

Η "Μέθοδος" βασίστηκε στις αρχές και στις παρατηρήσεις του Stanislavski και εξέλιξε τη διαδικασία της δημιουργίας ενός ρόλου. Η "καρδιά" της Μεθόδου βρίσκεται στην έμπνευση. Η έμπνευση βρίσκεται στον εσωτερικό κόσμο του ηθοποιού. Το πρόβλημα που έχει να λύσει ο ηθοποιός είναι πως θα έχει έμπνευση κάθε φορά που την χρειάζεται. Σε όλες τις άλλες τέχνες ο καλλιτέχνης έχει τον χρόνο να περιμένει, μπορεί να την νιώσει τυχαία, ξαφνικά, εμείς δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου, δεν μπορούμε να περιμένουμε.

Πιστεύουμε πως η τέχνη πρέπει να δίνει "κάτι" στο κοινό που χωρίς αυτό το "κάτι" το αποτέλεσμα έχει λιγότερη ζωντάνια, λιγότερο ενδιαφέρον, είναι λιγότερο ανθρώπινο, λιγότερο ψυχαγωγικό. Μας ενδιαφέρει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα να είναι πάντα αληθινό και αυθεντικό!

Τα πάντα στο θέατρο αρχίζουν και τελειώνουν στην υποκριτική. Όσο εξαιρετικό, όσο άρτιο και αν είναι ένα θεατρικό έργο, αν δεν υποστηριχθεί υποκριτικά σωστά τότε η αξία του χάνεται. Πολύ συχνά οι ηθοποιοί έχουν μια γενική ιδέα για το τι πρέπει να κάνουν, θεωρούν πως αν καταλάβουν και αναλύσουν ένα έργο, αυτό αρκεί. Όμως δεν αρκεί. Η κατανόηση είναι μια εξωτερική δουλειά. Η υποκριτική βασίζεται σε μια εσωτερική δουλειά, σε μια εσωτερική διεργασία. Υλικό είναι ο ίδιος ο άνθρωπος και οι εμπειρίες του, ότι τον έχει διαμορφώσει σε αυτό που είναι σήμερα. Η υποκριτική είναι η μοναδική τέχνη όπου το υλικό της είναι όλες οι ζωντανές δυνατότητες του ανθρώπου. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να βοηθάμε τον ηθοποιό να παράγει εσωτερικά την αλήθεια που ταιριάζει στην πραγματικότητα του έργου. Ο ηθοποιός δεν πρέπει να μιμητέ τους ανθρώπους. Πρέπει να δημιουργεί και να "γεννά" αυτό που του χρειάζεται."

Σκοπόςτου μαθήματος

    Το μάθημα απαντά θεωρητικά και βιωματικά σε βασικά ερωτήματα των σπουδαστών.
  • με ποιο τρόπο ο ηθοποιός γεμίζει με την ενέργεια που χρειάζεται ένας ρόλος και συγχρόνως ελέγχει απόλυτα τη σκηνική του δράση;
  • με ποιο τρόπο ο ηθοποιός ενεργοποιεί τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αισθήσεις του;
  • οι ηθοποιοί που μας συγκινούν, μας ταξιδεύουν, μας συγκλονίζουν με την ερμηνεία τους πως τα καταφέρνουν; Βασίζονται σε κάτι τυχαίο; Σε μια έμπνευση της στιγμής;

Στόχος του μαθήματος

  • Να μπορεί ο σπουδαστής-ηθοποιός να δημιουργεί μέσα του τις σκέψεις και τα συναισθήματα εκείνα που εξυπηρετούν το ρόλο.
  • Να είναι κάποιος και όχι να μιμείται κάποιον.
  • Να παράγει αλήθεια μέσα σε φανταστικές καταστάσεις.
    Το μάθημα καλλιεργεί την φαντασία και ενδυναμώνει την πίστη του ηθοποιού στη σκηνή.

Περιεχόμενο του μαθήματος

  • Ασκήσεις χαλάρωσης και συγκέντρωσης
  • Ασκήσεις αισθητηριακής και συναισθηματικής μνήμης
  • Αυτοσχεδιασμοί βασισμένοι στην θεωρία και πρακτική της Μεθόδου
  • Εφαρμογή της Μεθόδου σε διαλόγους και μονολόγους.
    Στο τέλος κάθε έτους οι σπουδαστές παρουσιάζουν την καλλιτεχνική τους διαδρομή.
    Λέξεις κλειδιά
  • Αισθήσεις – συναισθήματα – μνήμη
  • Πίστη – παρατήρηση – συγκέντρωση
  • Χαλάρωση – σταγόνα (αλήθειας) – λάθη
  • Αντικείμενο (εσωτερικό- εξωτερικό)
    Προτεινόμενα βιβλία
  • Lee Strasberg, "a dream of passion, the development of the method"
  • Robert H. Hethmon, "Strasberg at the actors studio"
  • Lola Cohen, "the Lee Strasberg’s notes"
  • Richard Boleslavski, "the first six lessons"
  • StellaAdlet, "η τέχνη του ηθοποιού"

Ηθοποιοίτης Μεθόδου:
Meril Strip, DystinHofman, All Patsino, Jack Nikolson, Tom Hanks, Brand Pitt, Jane Fonda, Merilyn Monroe κ.α.

Page on Facebook

Τηλέφωνο-Διεύνθυση

logo

"Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης
Μαίρης Βογιατζή Τράγκα - Ε.Π.Κ.Ε."
Μπουμπουλίνας και Δεληγιάννη 19,
τκ. 106 82 ,Αρχαιολογικό Μουσείο - Κέντρο - Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 - 82 31 790
Κινητό: 698 05 88 063 (what'up)